onsdag 9. desember 2009

Flammen og Sitronen.


Jeg har sett filmen Flammen og Sitronen som er en dansk film fra 2008 som var regissert av Ole Christian Madsen. Den varte i 2 timer og 13 minutter og det var kanskje litt mye for meg.

Filmen handlet om to menn, flammen/Bent og Sitronen/Jørgen som skulle drepe nazister de fikk i oppdrag og bli kvitt. Sitronen klarer ikke å drepe og alle skuddene slipper ut fra Bent sin hule hånd. Men når Bent en dag blir skutt under ett oppdrag må Sitronen ta over hans oppgaver, og blir med det en bedre skytter. Mens Sitronen tenker på sitt og sin familie blir Flammen mer og mer involvert med en dame kalt Ketty. Flammen er usikker på om Ketty virkelig er den hun utgir seg for å være, men overser det når han tror Ketty gir ham informasjon som kan hjelpe ham med å bli kvitt Gestapos leder, Hoffmann.

Skuespill prestasjonene er middels gode, men selv synes jeg Sitronen som er spilt av tidligere James Bond Skuespiller og Peter Mygind, tidligere kjent fra den danske krim serien Anna Pihl, og som her spiller Flammen og Sitronens sjef Aksel Winther, gjør en strålende jobb. Men til tross for gode skuespillerprestasjoner vil jeg si at filmen var lang og kjedelig og klarte ikke vie min oppmerksomhet før mot slutten av filmen.

Så, hvis du er glad i filmer, innenfor kategorien drama, som bruker hele filmen på å komme i gang er dette en film for deg. Men for meg, som liker filmer om krigen som er spennende fra start til slutt vil jeg heller ha valgt den norske filmen Max Manus. Men allikevel kan jeg jo se at Flammen og Sitronen var litt mer emosjonell mot slutten, så hvis dette hadde vært en blogg med terningkast til vurdering ville jeg gitt den en 3’er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar