mandag 10. mai 2010

Miljø, påvirkning og Fordommer


På aftenposten sin språk test fikk jeg resultatet; Urban Oslo. Det sier vel at jeg ikke har veldig påvirkning av språket på "vestkanten". I Bærums-rappernes rap "Bærumsgrammatikk," Synger de;"A endinger er uhørt, hytta heter hytten!" Og det er vel sånn jeg med flere oppfatter språket på vestkanten/Bærum. Folk fra Bærum og Oslo vest snakker ett mye penere språk enn folk fra Oslo Øst og Drammen.

Hvorfor jeg snakker Urban Oslo? Jeg har bodd endel i Drammen, og jeg er Vålerenga supporter, ett lag som kommer fra Oslo Øst. Og jeg tror at Påvirkningen kommer fra miljø, veldig sjelden fra arv.


Man får en slags oppfatning om hvem man er og hvor man kommer fra ved hjelp av språket. Hvis du har EN endinger er du en pappagutt fra bærum, har du A endinger kan du komme fra resten av landet. Det er bare sånn det har blitt, visse fordommer er det vanskelig å bli kvitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar